KrabbanGunnar's Blog

Just another WordPress.com weblog

Mattepåse juli 5, 2010

Filed under: Matematik,Pedagogiska tips,Tips på roliga aktiviteter — krabbangunnar @ 8:07 f m

        Matematik- vad är det? Inte bara siffror i en bok, det är så mycket mer. Lek med matematiken, det är roligt! Här kommer ett tips på en mattepåse jag gjorde förra veckan. Först var jag väldigt ambitiös, lånade en symaskin för att sy min egna lilla påse. Det slutade dock med att jag köpte en färdigsydd påse på IKEA 🙂 http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30132810

I mattepåsen ligger följande laminerade bilder:

Flugsvampen, fem likadan bilder 

Lektionsplanering med koppling till läroplanen

Barns taluppfattning

 Ålder: 3-5 år

 Uppgift:

Inledningsvis får barnen stifta bekantskap med siffran fem. Mattepåsen innehåller en en bild på en hand, en fingerramsa, en bild på siffran fem samt fem flugsvampar. Bilderna introduceras en och en + information om den giftiga flugsvampen! Bilderna på flugsvamparna- en bild för varje finger.

 Barnen får i uppgift att hitta fem olika saker i deras utemiljö. De får även en liten väska gjord av en plastficka som de ska förvara sina saker i. När barnen visat sina fem saker får de rita/måla vad de precis har gjort samt hittat. Dokumentation.

Deras små ”väskor” lägger vi i mattepåsen.

Finns det något barn som inte kan? Då kan man arbeta tillsammans!

 Under nästkommande samling får alla barn tillbaka sin väska och sin bild som laminerats. Vi pratar om vad de hittade och hur de klurade ut att det var fem saker de funnit.

Barn i alla åldrar behöver röra på sig. Utomhus finns den arena där de kan röra sig fritt.

Att visa för barnen att matematik inte enbart innebär att man skriver siffror eller räknar på fingrarna är otroligt viktigt. Matematik finns överallt omkring oss.

Det är viktigt att barn/elever får berätta med sina egna ord och bilder, redogöra för vad de har gjort och så små frön hos de andra.

 

 Kopplat till läroplanen:

 Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Verksamheten skall vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar. (Lpfö 98: 26)

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser
  • utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang
  • utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum. (Lpfö: 31)

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar